STARTENDE ONDERNEMERS ZIJN VAN ALLE LEEFTIJDEN. INTERNETSTARTERS - TECHNOSTARTERS - STARTERS MET SUBSIDIE. STARTERS ALS COOPERATIE.

zondag 3 mei 2009

Internet verspreidt zich sneller dan een virus


Achterhaalde inschattingen over het internet. Veel starters en jonge ondernemers hebben een website, maar maken geen gebruik van de unieke mogelijkheden van het internet, zowel voor positionering als voor marketing van hun bedrijf. Enige typische misvattingen van kleine ondernemers zijn:
1. Internet lijkt belangrijk te worden. Dit is een misverstand, want internet is allang in alle geledingen van de maatschappij doorgedrongen.
2. Een website heb ik nog niet nodig. U mist een kans om 24 uur en 7 dagen per week bereikbaar te zijn voor informatie en verkoop.
3. Voor het opzetten van een website moet ik een specialist inhuren. Veel mensen geloven dat je de bouw van een website altijd uit moet besteden aan een specialist, een website designer. Dat is verleden tijd. Momenteel kun je een website desgewenst binnen een paar uren opzetten. Belangrijk is dat je website fris en authentiek is. Hij hoeft niet supermooi te zijn. Belangrijk is dat je de inhoud regelmatig aanpast, ververst en dat je
dat zelf kunt doen. Zo blijf je de concurrentie voor. Sommige designers maken het moeilijk om de site te veranderen. Hierdoor mis je verkoopkansen.
4. De gele gids is ons belangrijkste advertentiemedium. Deze uitdrukking is geheel achterhaald. Minimaal de helft van je toekomstige klanten gaan je vinden via jouw online presentatie (vnl. zoeken via Google ). Bovendien kun je online makkelijk nagaan waar je klandizie vandaan komt (“tracking”).
5. Ik heb een echte locale business. Dit is tegenwoordig niet meer waar. Via het internet is het bereik van de locale winkel groot, desgewenst wereldwijd, geworden.
6. Mijn website is alleen om nieuwe klanten te werven. Dit is een grote misvatting. Je website zorgt voor het behoud en verder opbouwen van het vertrouwen van je bestaande klanten. De bestaande klanten vormen het hart van je bedrijf.
7. Mijn website is mijn strategie. De website is slechts een kleine fractie van jouw 21 marketingkanalen, zoals e-mail nieuwsbrieven, vergelijkingssites, persberichten, blogs, sociale netwerken (Twitter, Facebook, Hyves, Linkedin, etc),
genereren van prospects via Google Adwords en uitgekiende landingspagina’s, YouTube video’s etc.
8. Mijn bedrijf is onbeduidend en klein. Dit is geen nadeel, omdat mensen graag zaken doen met kleine bedrijven. Buig het nadeel om in een voordeel en
presenteer je eigen persoonlijke verhaal.
9. Mijn site is alleen voor klanten. Wat denkt u van medewerkers, het aantrekken van nieuw personeel, uw leveranciers en uw positie in de gemeenschap. Allemaal voordelen waar u nuttig en flexibel gebruik van kunt maken, zowel voor uw positionering als voor de branding van uw merk of bedrijf.
10. Met internet wordt je snel rijk. Voor elke business geldt dat je kennis van zaken moet hebben en goede service moet geven. Voor internet geldt dit nog meer dan voor een gewone winkel.
Om via internet zaken te doen moet je meer moeite doen om twijfelende klanten over de streep te trekken.

Leo Verkoelen en partners

Geen opmerkingen:

Een reactie posten