STARTENDE ONDERNEMERS ZIJN VAN ALLE LEEFTIJDEN. INTERNETSTARTERS - TECHNOSTARTERS - STARTERS MET SUBSIDIE. STARTERS ALS COOPERATIE.

zondag 15 februari 2009

Kan de jonge ondernemer in crisistijd perfect worden?


Als ondernemer zul je nooit perfect worden. Ongeacht hoe hard je werkt om catastrophes te vermijden… soms gebeuren er gewoon rampen. Op sommige momenten is iedereen tegen je, krijg je overal de schuld van en krijgt uw reputatie een flinke deuk. Maar dat betekent niet dat u of uw bedrijf lange tijd bij de pakken moet blijven neerzitten.

Hoe kun je zo’n situatie in je voordeel veranderen? Enige tips:
Nr. 1 – Lach om jezelf en je stomme fouten. Til er niet te zwaar aan (kwaad worden over de situatie brengt niets – kijk of je het kunt veranderen in een kans)
Nr. 2 - Doe je uiterste best om het debacle grondig op te lossen
Nr. 3 - Biedt de beschadigde klant of toekomstige klant meer dan ze verwachten (indien op de goede manier gedaan worden deze personen vaak je grootste fans)
Nr. 4 – Gebruik de gelegenheid om de vereiste aanpassingen in je systeem te doen (een fout maken is menselijk, dezelfde fouten herhaaldelijk maken kan het einde van uw bedrijf betekenen)
Nr. 5 – vertel zonder wroeging over je ervaringen in marketing berichten, blogs, webinars of als een “reden” om een extra verkoopaanbieding te lanceren.

Mensen zijn over het algemeen meer vergevingsgezind dan je op het eerste gezicht zou denken. Als je bereid bent je zwakheden te tonen, dan zullen uw klanten voelen dat u eerlijk en serieus bent. Hoe meer je probeert perfect te zijn als kleine ondernemer (en je fouten te verbergen) des te meer afstand neem je van je klanten. Dat betekent meer kans dat ze je niet vertrouwen. Geniet van je “schoonheidsfouten” en leer hoe je er je voordeel mee kunt doen.

Leo Verkoelen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten